måndag 16 december 2013

Hög på testosteron i Costa Rica

Det är partystämning vid en liten by vid stranden i Costa Rica. Man känner lukten av testosteron redan när man närmar sig stadion. En läktare är upplyst ute på en åker och man måste passera gatustånd med mat, dryck, salsatält och lotteri för att komma in på stadion. 
Jag trodde aldrig att jag skulle gå på något liknande men fick lite förklarat för mig innan och då kändes det bättre. Jag skulle aldrig gå på tjurfäktning där man på ett graciöst sätt ska döda en tjur men Bull riding blev jag nyfiken på.
Man kunde välja läktare eller att sitta på staketet. Såhär i efterhand skulle jag valt staketet. Nästa gång.....=)
Hundar och ungar följer med och sover på läktaren.
Man presenterar tjuren, släkten, vikten, ryttaren och så börjar en nedräkning liknande en Circus. Ut släpps tjuren med en ryttare på som har hjälm, skyddsväst och knäskydd. Tjuren kastar sig ut och ryttaren flyger nästan av redan då. 
Sedan hoppar tjuren, bockar och vänder tills ryttaren har kastats av. Allt mellan 5-30 sekunder tar det innan ryttaren kastats av i ett moln av damm.
Därefter ska tjuren ledas in i fållan igen av sina Caballeros. 
De kastar lasso samtidigt som de undviker att bli stångade.
Det är magiskt att titta på dessa Caballeros och samspelet med hästarna och i pausen dansar de salsa med hästarna som trippar fram på lätta hovar och vänder på en femöring. Doften av testosteron och adrenalin är påtaglig och jag önskar att en av dem rider upp till mig och bara ,"Hey, wanna try?" ;)
När ett lasso fångar tjuren kan det vara läge att den dras in till utgången, annars kan man använda två lasson.
Men för det mesta tyckte tjuren att jag skiter i det här, öppna ni utgången så går jag ut själv. 
Galet vackert skådespel, ingen kommer till skada förutom de avkastade ryttarna som linkar iväg eller rullar under staketet då de blivit avkastade. Lite tänker jag att det är rätt åt dem...: )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar