onsdag 22 maj 2013

Poland, nice to know, need to know

Gör en lista för varje land jag besökt, en nice to know och en need to know. Har du tillägg så kommentera gärna.

Har besökt många städer i Polen flera gånger, Warszawa, Poznan, Lotz (uttalas Wooutjch), Gdansk, Krakow och några jag varken kan stava till eller uttala och jag gillar dom alla på sina speciella sätt. Våren under sparrissäsongen är fantastisk, hösten för vandringar och vintern för shopping och partaj. Passar alltid att åka till Polen! Ett land med både höga fjäll och skidåkning i söder och stränder och surfkultur i norr.

Till Polen flyger man lättast med LOT, SAS, Wizzair eller EasyJet. För oss i Skåne går det även färja till Swinoujscie nära tyska gränsen och sen köra längs med kusten och de oändliga stränderna.

Bra cityguider för östeuropa hittar man på www.inyourpocket.com

Nice to know
- Gillar man soppa gjord på magsäck ska man prova Flaki
- Gillar man inte soppa gjord på magsäck kan jag rekommendera Surek/Zurek
- Engelska är inte helt vanligt än men prova att fråga de unga.
- Polen har en öken, bara det är ju exotiskt. Nästan den enda öken i världen
- Europas längsta shopping gata ligger i Lotz och är 4,2 km lång. Längs hela gatan ligger pubar och klubbar.
- En öl eller snaps kostar ca 10 - 20 kr.
- Maten är fantastisk och det finns allt från traditionella rätter till Polskinspirerad Italiensk mat.
- Att vara vegetarial i Polen är lätt då utbudet av vegetariska rätter är stort.

Need to know
- Det går bra att betala med kort nästan överallt.
- Ibland tar restaurangerna ut en restaurangskatt, kolla om det ingår eller ej i priserna i menyn.
- På restauranger lämnar man ca 10 % i dricks.
- Valutan är Zloty, PLN och den ligger just nu 30 % lägre än den gjorde för 4 år sedan så allt för oss svenskar är billigt!!
- Hotell har ibland plasten kvar på madrassen, eller så har man sånt där frotteplastlakan som man har till barn. Brukar slita bort det så man slipper vakna av prasslet om man rör sig på natten.


På billiga eller traditionelle hotell saknas det lakan 2 dm nere vid fötterna och vit huvudet på sängen. Har frågat mina kollegor från Polen, de förnekar och när jag skickar foton till dem säger de att det är undantag. Jag tror inte på 10 undantag så om någon kan förklara det så blir jag glad! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar