söndag 5 maj 2013

Moskva, ta väskan och spring!!!!!

Helt ofattbart stor stad med många centrum och ett obegripligt nät av tunnelbana. De som jobbat i Moskva berättar hur de lärde sig utantill att räkna stoppen till byte, hur de skulle gå och så räkna stoppen igen eftersom det är ett så komplicerat nät av vackra underjordiska salar och gångar. Jag har haft turen att besöka Moskva med kollegor som visat mig runt i de traditionella kvarteren runt Kreml och St Basil. Och som vanligt äter och dricker jag mig runt i länder....

St Basil utanför Kreml med alla katedraler innanför muren, ett måste om man har några dagar på sig. Jag kan inte sluta fascineras av dessa byggnadsverk, mest för att jag inte tror att man skulle kunna rent byggnadstekniskt återkapa dem idag med samma hållbarhet. Mer om Moskva kan ni läsa i min favoritguide inyourpocket.com eller här

Väldigt vackert tak på shoppingcenter eller en klocka, välj vilket ni vill, jag väljer världsklockan. Ni ser tiderna på sidan och ovanpå är det en jordglob med olika städer eller länder. Den vrids sakta så att man kan se tiden i de olika delarna av värden.


Jag iakttog trafiken och såg att en fil på vägen endast var för svarta lyxbilar, frågade kollegorna om det som inte riktigt svara på varför men vad ni än gör om ni kör i Moskva, kör inte i gräddfilen. Jag har kollegor som åkt taxi/svarttaxi som krockat och chauffören skrikit ta väskan och spring!!! Taxi och taxi, svarttaxi är det som de flesta åker i Moskva genom att ställa sig och vinka med handen ner som att få lifta. Tips! Se inte ut som en turist om du vill att det ska sluta väl!

Mina ryska kollegor har också sagt att det finns inte någon som kan bo inom en mils radie från centrum och ha ett ärligt jobb, jag säger inget mer.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar