fredag 24 maj 2013

4,9 km shoppinggata med vattenhål

Man skulle kunna tro att Europas längsta shoppinggata ligger i Paris, Milano eller London, men det gör den inte. Gatan heter Piotrkowsaka, är 4,9 km och ligger i Polen och Lodz eller Wooutjch som det uttalas och det är dit man åker från Warszawa för att festa på helger enligt Polska kollegor. Lättast tar man sig dit med tåg eller buss från Warszawa. Novotel och Ibis 4 stjärnor kostar ca 500 kr per rum med frukost och ligger 5 minuters promenad från gatan. 






Uteserveringarna höll i veckan på att sättas fram och det var redan nu mycket folk som var på väg ut.

Varannan byggnad är ett vattenhål eller nattklubb med erbjudanden om snaps, öl, vin för en Euro eller 4 PLN och snacks för 2 Euro. Det är den här gatan som är mest känd för bryggerier, pubrundor och som kollegan från Warszawa sa ja just ja den ligger här, här var mina vänner förra helgen...osv.... Om man tittar in på bakgator och innergårdar sätter bara fantasin begränsningar vad som händer där på helger och nätter.......



Det finns både nyttiga och onyttiga vattenhål och eftersom Polen är ett jordbruksland finns väldigt goda juicer och alkoholfria drinkar som jag väljer då jag jobbar.

Staden klarade sig ganska bra under krigen och stadens symbol är ett skepp, även om det inte finns varken hav eller flod i staden. Vackra väggmålningar som täcker hela fasader finns överallt och blir man less på Piotrkowska är det Manufaktura man träffas i.


Manufaktura är en gammalt textilfabrik från slutet av 1800-talet som sträcker sig över 9 hektar, eller 54 fotbollsplaner som är ombyggt och renoverat för shopping, gallerier, biografer och allt annat man kan komma på.  Mer finns givetvis att läsa på min favoritguide, Inyourpocket.com


Eftersom jag är en Segwayjunkie så spanar jag in vakterna som kör omkring i shoppingcentrat men tyvärr är det bara vakter som får köra segway inne i Manufaktura ;P

Jag är inte mycket för shopping men jag älskar att sitta på uteserveringar, spana in lokala stoltheter, klädsel och hur och när man går ut och vad man äter och dricker. Stadens stolthet är kultur och det finns en hel gata med walk of fame framför teatern. Lodz är kända för sin skola för regissörer och det finns en och annan internationell regissör som kommer härifrån. Om man studerar paren som går ut så är polskor uppklädda till tänderna och så går de men en polack som kommer i joggingskor och en  Adidasjacka , det ser inte ut som att de ska till samma ställe. 
På Piotrkowska finns en walk of fame med alla regissörer som bott i Lodz.
Generellt så är jag fascinerad över hur otroligt blå ögon och mörkt hår polacker har, väldigt ovanligt i Sverige men väldigt vanligt i Polen. Gilla!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar