måndag 13 maj 2013

Get out! Smygehuk - Sveriges sydligaste udde

Sveriges sydligaste udde, Smygehuk är ett sånt där resmål man kan ta på vägen till något annat en solig dag då uteserveringarna har öppnat. Jag har roat mig med att göra snögubbar längs med strandkanten en vinter men jag föredrar helt klart ett sommarbesök även om fotona med uppradade snögubbar försedda med svärd redo för strid ser rätt roliga ut.



Det finns minst 30 olika fiskrätter att välja på och båtarna i hamnen glänser mot det gröna kalkrika vattnet. Sveriges sydligaste vandrarhem ligger invid fyren och det finns ett hamnmagasin med konstutställning då säsongen drar igång ordetligt.


Det har tillverkats bränd kalk här i ugnar som fortrafande står kvar och ett av nöjena här är att leta vita vågslipade kalkstenar. Det kan finnas bärnsten här också som på många andra ställen längs med de skånska stränderna.

Eftersom jag är kartnörd och älskar att resa så måste jag spana in de olika avstånden till Berlin, Moskva och bara det att Köpenhamn ligger norrut får en att tänka till. Enda stället jag inte varit på än är Treriksröset, skärpning på det. Döper platsen till vart jag mig på stranden än vänder......=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar