onsdag 24 april 2013

Klostervägg med grafitti

Ett av Rysslands mest heliga kloster, högt ansett men med små medel och beroende av donationer i ett fattigt område är ett exempel på vad mina kollegor vill visa mig vid besök. Det kan se ut som grafitti men är egentligen ett bevis på att bidragsgivare till uppbyggnaden av klostret finns dokumenterade.

Vid en hög med tegelstenar fanns en skylt med texten "Köp en tegelsten och bli en del av klostret".

För att kunna besöka klostret fick mina Ryska kollegor fråga hur vi kunde få göra det och med sjal över håret och heltäckande kläder fick vi gå in. Både mörka sjalar och långa omlottkjolar finns alltid i entréer om man inte har med sig. Vi smyger oss in i det lilla rummet med guldtäckta väggar och tittar nyfiket oss omkring. Även om jag inte är religiös själv så fascineras jag av de som är. En tillhörighet, ett socialt system och skyddsnät med trygghet som vi för länge sedan har övergett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar