tisdag 30 april 2013

En weekend i St Petersburg, Ryssland

....och det här monumentet står för segern över Sverige XXXX och lite senare på rundturen kommer vi fram till den Svenska borgen som finns att gräva fram, och till slut ännu ett monument över då Ryssland besegrade Svenskarna. Jag hade ingen aning om att St Petersburg varit Svenskt ett antal gånger och satt en sån prägel och stolthet i att de besegrat oss. Det är inte ofta jag åker guidade turer men om jag har ont om tid och inte vet något om en stad så gör jag det, inte för att få veta en massa årtal utan för att få känna av stadens stolthet. Vilka stoltheten visar vi upp i våra Svenska städer?

Har oftast inga planer alls då jag reser utan frågar mig fram då jag är där. Jag äter och dricker mig igenom länder och självklart dök det upp en grisfot i soppan då man körde ole, dole doff i menyn..... Min favoritguide i Östeuropa är Inyourpocket.com som finns på hotell och även för att ladda ner eller som app. Suverän och med uppdaterad evenemangskalender, se www.inyourpocket.com/russia/st-petersburg

Jag frågade ryssarna vilken den trevligaste staden är och alla svarade enigt St Petersburg. Efter att ha varit i Moskva och St Petersburg så håller jag med, än så länge. Överväldigande byggnadsverk och extremt vackra dekorationer och utsmyckning av bl.a. Church of spilled blood, den mest kända byggnaden i St Petersburg tillsammans med Hermitaget eller Vinterpalatset som det också kallas är såklart ett måste att besöka.



Eftersom jag endast besökt St Petersburg på vintern har jag än så länge missat White Nights, midnattssolen med broöppningarna längs med floden Neva. St Petersburg är beläget i floddeltat på Neva och har ett tiotal broar som öppnas på natten mellan 2 - 5 för att släppa förbi fartyg. Det är fullt med människor på strandpromenaden och Neva är fullt med båtar i alla storlekar två veckor före och efter midsommar.

Sist fick jag frågan om jag inte ville hoppa militär fallskärm, själv!?! Tydligen fick man några timmars utbildning först..... Jag tackade nej, den gången ;D

Nackdelen med Ryssland är den obegripliga visumansökningen som måste göras. Visumansökning kan påbörjas då man bokat hotell och de kan skicka en inbjudan till dig att besöka landet, därefter kommer visumansökning på konsulat eller ambassad. Räkna med drygt 1000 kr och minst två månader om allt går bra. Skriver man fel datum i någon kolumn så räkna med tre månader, i bästa fall...... :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar