lördag 27 april 2013

James Bond feeling in no man's land

Svartklädda män med kikare på taken, militärbussar, gränsmilitär med automatvapen springer runt bilen, larmet tjuter, bommen har gått ner och spikmattan rullats ut två meter framför oss och där ligger jag på golvet i en vit minibuss med rysk chaufför som inte pratar engelska. Vad tänker jag då?

Jag ser Finland och EU skylten, det är bara 20 meter framför mig men bommen, spikmattan och de stängda grindarna utesluter en gränsövergång. Vad gör jag om de börjar skjuta? Tankarna snurrar!!

Då jag besöker Ryssland brukar jag få James Bondkänsla och på morgonen frågade jag kollegorna om de inte får det. De såg förvånade ut och för dem är en resa är en resa.....

För mig kommer resandet alltid att vara ett äventyr och Kina, Ukraina och Ryssland bjuder på känslan av att vara liten och obetydlig. Det är andra gången jag ligger på golvet i en bil i Ryssland. Första gången var på landsbygden då vi råkade passera ett antal vita skogsbussar utan registreringsskyltar. Chauffören skrek åt oss att lägga oss ner och han kunde passera utan att bli stoppad. Det visade sig vara organiserade illegala avverkningsteam som är beväpnade och iblandade i beskjutningar om de störs.

Tillbaka till gränsövergången där vi ligger där på golvet, larmet slutar tjuta och vi tittar ut. Vi vet att det är någon de söker i ingenmansland, de har kollat pass och visum fem gånger, räknat oss och letat igenom bilen. Chauffören sa bara "spion" och visade med en hand att han sprungit in i skogen. Militären har fångat någon, bara 70 m bort längs stängslet, trätt på en svart tygsäck över huvudet och överkroppen och satt på handfängsel och mannen leds bort av beväpnade vakter. Lättnaden då bommen går upp, spikmattan rullas in och vi kommer in i Finland är obeskrivlig. Men varför ville personen fly ut ur landet, journalist, politiker, företagsledare, brottsling, vem vet.....?

Med adrenalin i kroppen vet jag bara en sak, jag älskar att leva!


Fotot är taget på väg ut från Ryssland på väg in i ingenmansland. Spikmattan rullades in i skåpet och efter första pass och visumkontroll kunde vi åka in i ingenmansland. Efter det vågade jag inte ta fler foton, varken vid den militära extrainsatta visumkontrollen eller vid finska gränsen då larmet tjöt, bommen sänktes, spikmattan rullade ut ur skåpet och de förde bort mannen i den svarta säcken...... :€

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar