måndag 22 april 2013

Ansvarsfullt resande? Går det?

Jag försöker verkligen vara en ansvarsfull turist. Jag letar helst byar och boende utan elektricitet men med ett rikt djurliv där havsköldpaddor, hajar, boaormar, varaner och apor är utanför dörren. Innanför dörren har man bara jättespindlar, fladdermöss, myrstigar, ödlor och feta råttor.

Jag försöker att dricka kranvatten för att slippa orsaka plastavfall och på en månads tältande och 500 mil genom stora delar av Afrika gav min mage inte ens ifrån sig ett enda litet knorr. Att inte använda vattenfasta solskyddsmedel med nanopartiklar i Marina reservat som på Roatán i Honduras, Perhentian Islands utanför Malaysia eller på Galapagos är självklart för mig.

Jag kollar politiska läget, stödjer jag en diktator, ett land som förbrukar fossilt vatten, har förbrukning av fossila bränslen som affärsidé och så reser jag dit mitt samvete kan ta mig.

Jag har privilegiet att kunna välja och efter att ha läst den uttalade Thailändska turiststrategin att sprida pengarna ut till minsta lilla by, så kör jag på den.

Gott eller ont? Det är frågan men jag kan inte se att den på något sätt blir bättre utav att endast ett fåtal personer i ett land blir rikare.

Och det där med att ta ut singeltillägg, har jag sagt att jag bojkottar såna företag......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar