tisdag 30 juli 2013

Kanada - Banff till Jasper

Frukost i bilen på väg till halvdag på hästryggen på Sulphur Mountain med utsikt över Banff. Bakom golfbanan och nedanför Fairmont Banff Springs som ser ut som ett slott träffas vi och får hästar tilldelade efter ridvana. Vi rider genom Banff upp till varma källorna på sluttningen och rider sen in i skogen.... Vi rider I SKOGEN och ser inte ett skit förrän efter 2 timmar igen. Jag blir mest upprörd över hur man lyckas rida i skogen och INTE ha utsikt i Banff. På väg ner vadar vi över glaciärbäckar och belönas äntligen med lite utsikt.

Vi rider förbi vattenfall som ser lockande ut men glaciärfärgen avslöjar att det är kallt. Vi åker tillbaka till vattenfallet, äter lunch i Banff innan vi åker vidare och utforskar nationalparken på väg till Jasper. Banff ser ut som ett litet Hollywood men omgivet av höga berg och med en massa möjligheter till både sommar och vinteraktiviteter.

Både Banff och Jasper är nationalparker som man måste betala inträde per dag för att vistas i med bil.
Första stoppet är Moraine Lake med lika vackra gröna färger som Emerald Lake i Yoho Nationalpark.

I båda nationalparkerna finns hur mycket vandringsleder som helst och det är folk överallt. Vid Lake Louise som är nästa stopp får man lite Hollywoodkänsla igen men eftersom jag har ny kamera passar jag på att leka med den....:D

Vi svänger av Trans Canada Hwy på Icefield Pkw till Jasper och kör längs höga berg, glaciärer, vandringsleder och fjällstugor man kan bo i. Kan vara bäst att boka. Det finns ingen el eller varmt vatten och hade varit suveränt att veta innan vi bokat säng på HI Hostel i Jasper.  Strax efter denna skylten dök de upp....
En hona men en liten tuss till unge skulle korsa vägen då vi kom, vi stannade, backade tillbaka och kunde se svartbjörnshonan vända om och se den lilla tussen kämpa för att klättra tillbaka in i buskaget igen. Vi tog fram kamerorna, parkerade och väntade men de ville inte komma fram och korsa vägen igen :(

Några stopp senare besöker vi glaciären som man även kan vandra på under en halvdagstur. Svinkalla vindar gjorde att vi tog på oss alla kläder vi hade i sommarvärmen. Vi hoppade, höll på och testa kameran då jag landade illa och stukade vänsterfoten för första gången i mitt liv.
Ok, vad som behövdes hade jag med, bubbel, bred hudtejp och så fanns det ju kallt glaciärvatten och vacker utsikt. 20 min kyla, en flaska bubbel och en handbollstejpad fot sen drog vi vidare till Jasper, självklart efter att ha sett Elk, deras stora hjortdjur som mumsade på båda sidor vägen och framme vid Hostellet möttes vi av björnvarning i området.
Middag, öl, musik och fullmåne på en takterass fick avsluta kvällen inne i söta skidorten Jasper.