torsdag 30 januari 2014

💋 Tänk att pussa alla.......

......kollegor varje morgon. Det är säkert emot alla rekommendationer i Sverige där vinterkräksjuka och influensor sprider sig som löpeldar men jag gillar det!
Jag kommer ihåg min första arbetsdag när jag jobbade i Frankrike där en arbetsledare kom inspringandes, pussade mig på varje kind tre gånger och tittade upp. Först då insåg han att vi inte hade hälsat, han log och presenterade sig. Hälsningen går på rutin, puss, puss, puss. 💋 Och ibland gällde det att vara snabb, där jag bodde kunde män som var intresserade pussa en fjärde gång.

Intresserad eller inte så gällde det att vara vaksam, dra tillbaka huvudet för att slippa bli raggad på eller vända kinden till för en fjärde puss. Enkel flörtteknik och ett underbart sätt att hälsa. 

Om man i morgonförvirringen råkade träffa en vän på vägen till jobbet, samma sak då. MEN man hälsar bara så EN gång per dag så om man senare träffade ett helt kompisgäng på kvällen gällde det verkligen att komma ihåg vem man redan träffat och bara säga Salud, för att inte förnärma vännen. 

Det finns många olika lokala varianter och det här var i norra Frankrike, nära Belgiska gränsen.  I Frankrike känner jag mig alltid välkommen, även om det finns awkward moments där jag känner mig utstirrad blad män när jag kommer med mitt långa blonda hår. 

Sedan fanns det de som började pussas på "fel" håll, som att en vänstervänt skulle hälsa med vänster hand och naturligtvis krockade man ibland...... Det pinsamma ögonblicket som gjorde att så fort man såg hen igen gällde de att börja från fel håll för att inte få en puss mitt på munnen. Det konstiga var att det bara var män som hade benägenheten att börja från "fel" håll! 

I wonder why! 💋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar