fredag 3 januari 2014

No saints in San Juan del Sur - Nicaragua

Partystället av alla partyställen i Nicaragua, båtar och festande personer överallt och DEN solnedgången.
Vår resa avslutas med att vi bor tre dagar tillsammans med guidens närmaste vänner från Managua som firar nyår i San Juan del Sur. Vi träffas på en stranbar på nyårsafton efter solnedgången och de funderar på vilken klubb som passar bäst för kvällen. Klubbarna kostar 40-80 dollar och då är det öppen bar. Vi väljer the doc, stället med bäst utsikt över hela San Juan del Surs fyrverkerier. 
Jag glömmer plocka ur kameran ur min väska och svär då jag går genom mörka gränder där rånrisken är stor. Vi lovar varandra att ingen lämnar klubben ensam eller med några andra. På tolvslaget kommer jag på att jag har kameran i väskan så jag börjar dokumentera festandet :P
Resevännen N som förälskat sig i guiden, börjar en ny resa som kan sluta hur som helst. Lever man som vi gör spelar det inte så stor roll vart man bor i världen. Guidens nyårslöfte att flytta hemifrån och N:s att säga upp sig från sitt jobb i Kanada och volontära i Costa Rica eller Nicaragua diskuterades långt innan och blir intressant att följa. ❤
Kvällens huvudbonad blir en bygghjälm och jag träffar Aussien, Jack "The Pirat" Sparrow. 
Det går trumtåg genom lokalen, betonggolvet har ett lager av drinkar, is och det är en riktig Nicafest. Eftersom vi träffat många av guidens vänner är det alltid någon som man känner igen på dansgolven och efter kl 4 går vi vidare till till två andra klubbar som stänger då gästerna går hem. 
Hela gänget avslutar med frukost långt efter soluppgången. 2013 började på inkaleden, en stjärnklar natt i tält och 2014 börjar med strandliv Nicaragua. 

Huset och utegården börjar fyllas av nyvaket folk från de överfulla rummen vi bor i. Det är nästintill omöjligt att få rum här över nyår så det är ett "crackhole" som vi bor i, rum bara med sängar och en fläkt, toalett och dusch på gården för alla. Jag bor hellre med trevligt sällskap såhär än på ett fint hotell, sjukt varma trevliga vänner med galet mycket energi. Vi bor centralt 200 m från Iguana bar den populäraste baren längs stranden och vi chillaxar som vår guide alltid säger. Solnedgången är vid 5 så vi fyller bilarna och kraschar ett poolparty uppe längs bergsluttningen. 

Guiden A och vännerna känner alla här, "Nicaragua är ett litet land", säger A och ler brett men är distraherad av N....;)

Detta är "företaget", chefen G och Guiden A, som vi anlitade för en 14 dagars rundresa som blev så mycket mer än en rundresa! ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Vi åker ner till stranden igen, äter middag och börjar vår barrunda. 
På festerna beställer man in is, flaskor med 7-årig rom, vatten och glas.
Kvällens barnota slutar på 1000 Cordobas, ca 300 kr för hela gängets festande en hel kväll på klubben som räknas som nr 3 i hela Nicaragua.

Flera av vännerna frågar "Why are you smiling", "I am born this way" är mitt svar och får repliken "You have the biggest smile in Nicaragua". Jag är huvudet längre än de söta Nicatjejerna vi är med och min gangsterhatt går runt i gänget, foton tas och leendet ligger ute på FB men vad gör det i Nicaragua....;) ❤
With love from Nicaragua! ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar