lördag 20 juli 2013

Kanada - Kamloops till Golden

Bara genom att köra från Kamloops till Golden förlorade vi en timme. Man får passa sig för tidszonerna i Kanada.
Framme i Golden bokade vi in en heldagstur imorgon på den grönt glaciärvattenfärgade Rocky Mountain river och drog sedan och badade i Radium hot spring. På vägen till varma källorna passerade vi örnbon uppe i stolpar och insåg att lunchgästerna bredvid som pratade om björnen vid sidan av vägen kanske hade rätt. 
Varma källorna i Radium låter inte hälsosamt men några timmar i solen i varma källor har säkert inte skadat någon. 
Kanske inte så svårt att hissa vilken av bilarna som är vår?
Hur som helst tog vi vår ...... och körde mot solnedgången ;P
 

torsdag 18 juli 2013

Canada - planning for adrenaline rush

Äntligen dags för lite äventyr. Har inte träffat äventyrsvännen på tre år sedan vi campade oss runt bland nationalparkerna i USA, Grand Canyon, Zion, Bryce, Natural Arches, Navaho etc... Men äntligen är det dags för Kanada och att träffas igen. Vill inte förstöra resan genom att planera för mycket men vi är överens om forsrännig, vandringar, ridning, bad i varma källor, kanske glaciärvandring och definitivt kajakpaddling ute på Vancouver Island för att få se Späckhuggare. Tänkte öppna boken på planet över till Vancouver där jag även träffar A. Ni hänger väl med på twitter och Instagram? =)

måndag 15 juli 2013

Get Out - Robin Hood och rövare i Skåne

Inte så många kan den Svenska historien och hur Hallandsåsen som varit den den naturliga gränsen mellan Danmark och Sverige har platser kvar där man känner sig som Robin Hood och skulle vilja ha pilbågen på ryggen. Vid trollehallar som är en ravin norr om Rössjön finns en av platserna, snapphanestallarna, där både fångar och snapphanar tagit skydd och väntat på att antingen gå till attack eller väntat på andra att attackera. Platsen är strategiskt vald och vakter var troligtvis utplacerade för att spana och varna i tid.
När man kommer upp på platån finns eldstäder och det syns att det är en populär plats att gå till. Bilderna är tagna i slutet av november, på sommaren då bokträden slagit ut är det ännu vackrare!! 

En stentrappa upp på berget finns kvar och är definitivt inte naturlig. Här har det sprungit både rövare, snapphanar och soldater. Snapphanar var de bönder och motståndsmän som kämpade för Danmark mot de Svenska soldaterna. 

Väl uppe ser man hur det förmodligen funnits både tak och att hästar kunnat stå i skydd för väder och vind. Jag kan bara säga, besök platsen, 1 km upp i ravinen, från parkeringen på Trollehallsvägen lite norr om Rössjön i Skåne. 


Ett urklipp från Googlemaps visar hur du hittar dit, det ligger ganska mitt mellan E4:an och E6:an eller Hjärnarp och Örkelljunga.


En liten närbild också så ni inte missar Sveriges Sherwoodskog. =)




söndag 14 juli 2013

Canada - Way bigger than expected

Köpte en bilkarta över Kanada, letar fram Vancouver och för fingret över kartan för att hitta Banff, Whistler, Golden och Jasper. Hittar inget av dom?!? För tillbaka fingret till Vancouver igen och följer motorvägen NÖ och där är det, Kamloops, på knappt 5 cm från Vancouver. Tänker att det måste vara fel, det tar ju 4 timmar att köra. Letar vidare efter Banff... Samma sak där, 5 cm, 4 timmar att köra. En illustration av mitt misslyckade inköp av karta över Kanada finns på bilden.


WTF!! På 10 dagar kommer området av min hand att utforskas med bil. Hur galet stort Kanada är förstår ni ju. Ni förstår också att jag kommer att köpa en ny karta, en som faktiskt går att använda och planera en resa till dit. Men det kan nog ta några år att utforska =)

tisdag 9 juli 2013

Get out - Nimis i landet Ladonien

I Sverige finns konstprojektet Nimis och landet Ladonien. Det är ett svartbygge som har eldhärjats, konstnären har fått böter och ingen turistorganisation eller myndighet kan göra reklam för det. Och ändå beräknas 100 000 turister per år besöka Skånes mest spektakulära konstverk, Nimis. Varför?


Ända sedan 80-talet har konstnären Lars Vilks byggt det fantasifulla och kanske ibland livsfarliga konstverket som inte kan rekommenderas för alla. Spektakulärt är det, flygledartornet, Empire, Ambassad och vindarnas torn och man bara måste.........


Följ bokstaven N från Himmelstorpsgården ute på Kullaberg och vik av stigen ner i den branta ravinen.  


Efter ca 10 min på väg ner i ravinen förstår du att du är där för du ser ingången till den självständiga staten Ladonien. Och du bara måste klättra inne i konstverket.


Man duckar, passar sig för att riva sönder kläderna eller fastna i konstverket som är byggt av drivved. Konstverken har brunnit, raserats av stormar och återuppbyggts varje gång och det inger kreativitet och nyfikenhet. Ta med nåt att äta och dricka för man vill stanna ett tag och titta på alla andra också, om man inte är där mitt i vintern, då är man ensam ;P

Mitt i en liten paus i ena tornet hörs bank, bank, bank....?!? Där uppe, högst upp i ena tornet är han, självaste konstnären Lars Vilks. Arbetet pågår som vanligt med drivved, hammare och spik. Just ja, se till att ha tagit stelkrampssprutan. Det är lätt hänt att riva sig på en rostig spik på väg upp i varje torn som finns för att få den bästa utsikten de finaste fotona och den bästa upplevelsen i landet Ladonien. 


Bakom Nimis finns stenfortet Arx och en framgrävd grotta. Hela området känns just otillgängligt och om något händer finns ingen snabb hjälp att få varken från land, vatten eller med helikopter. Det betyder att man kanske inte ska ta sin halta farmor eller sin hjärtsjuke farbror på ett äventyr utan visa bilder på familjeaktiviteten i lugn och ro hemma. Konstverket Nimis ska upplevas, det är det som är själva grejen! Man bara måste klättra! =)


Get Out - Svensk nostalgi i Hultsfred

Tragiskt, tomt, öde och början och kanske slutet på svensk festivalhistoria finns i Hultsfred. Tänk att drivna tonåringar med stora drömmar började samla världsartister som pauskonserter på väg mellan Köpenhamn och Stockholm. Redan 1986 började festivalen och strategin var att få så många världsartister som ändå passerade att stanna en dag i Hultsfred. Att varje år sedan arrangera detta med lokalt engagemang ända tills 2010 då det förväntade antalet på 25 000 sålda biljetter blev 5 000 och konkursen var ett faktum. Vad finns kvar där nu?
Fantastiska lokaler för stora sällskap, konferenser, mindre konserter, föreställningar, spelhåla etc. i sammanhängande byggnad med lunchstället i Metropolbyggnaden. Stannade till för lunch och den var i juni 2013 väldigt bra med långt salladsbord och flera vällagade varmrätter uppdukat som buffé.

Utställningar med samlingar av artisternas silver, guld, platinaskivor spräcker väggarna runt om upp till taket. På www.rockcity.se presenteras flera alternativ på vad som kan erbjudas under hela året.


Svenskt Rockarkiv har fått pris för bästa museum och det är bara att fråga sig fram efter att man ätit lunch. Supertrevligt ställe och väldigt kreativ miljö för den som vill se nåt annorlunda. Jag passar på att spana in mina fd grannar som sitter uppe på flera ställen i lokalen =)


Och sist men inte minst! Det hjälpte inte att be för Hultsfredsfestivalen! ;P

                                



lördag 1 juni 2013

Get Out - Kärlek i det gröna!

Det här är en kärleksförklaring till allt grönt. Jag är ingen elitidrottare, jag bara njuter av att vara ute i alla väder, jag ser naturen och det finns små saker som jag vill dela med mig.

Sen jag började springa med barfotaskor för några år sedan är det som att jag ser naturen på ett annat sätt, som en upplevelse varje gång. Rakt utanför min dörr finns oändliga stigar, grusvägar och öppna bokskogar att springa i. Får ibland panik och tänker att jag måste flytta nu annars kommer jag att stanna för evigt.
Glöm inte att titta upp!
Jag är ateist men kvällsljuset gjorde ändå att jag tittade upp och tänkte på något större, ett sammanhang som vi är så små i. Bästa känslan är att om jag springer här imorgon så kommer ljuset och upplevelsen att vara ny igen. Jag kan varenda stig med rötter och stenar så jag behöver knappt pannlampa om jag springer på kvällar och nätter. Tryggheten finns i mörkret i skogen bara man lärt känna den lite....;-)
Varma stigar
Jag är inte den som är den, sätter mig eller rättare sagt lägger mig ner i en kohage, har inte koskräck utan tittar på kalvarna som springer omkring i andra änden av hagen.
Njuter i kohagen
Springer vidare och där kommer dom, sluttningarna med liljekonvaljer, solen lyser igenom bokskogen så att två liljekonvaljer ser ut som filmstjärnor. Luktar ljuvligt och tar med mig den mellan de olika områdena av liljekonvaljer.
Har många hemlisar och de här stjärnorna skulle jag aldrig avslöja var de står!
Jag springer genom områden där vildsvinen bor och där rådjuren ibland visar sig i skymningen. Jag vet att ni ser mig och det är ok om ni visar er, jag jagar bara älg...:-)
Mina stigar, boken har slagit ut och vitsipporna har vissnat.
.....och så kommer den äntligen, den står där som en kärlekshistoria, kärleksboken!
Kärlekar på kärleksboken!
Hittade inte mitt namn på den den här gången men som tips kan jag säga att jag kollar efter mitt namn varje gång......;P