onsdag 14 augusti 2013

3 peak 24 hour challenge - högsta topparna i Skottland, England och Whales

Äntligen ska vi träffas igen, vännerna från olika delar i Europa som vandrade Machu Pichu i Peru och firade nyåret 2012/2013 på 4000 meters höjd. Tjej boende i London skickade ut en förfrågan till oss och vips hade de flesta bokat in helgen 16-19 Augusti för att träffas i Glasgow, genomföra utmaningen och avsluta med fest innan vi flyger hem från Liverpool. 

Vi har anlitat företaget Vertical Events med utbildade bergsguider som hämtar oss i Glasgow i en minibuss. På förstasidan av informationen står det att "klättring, bergvandringar och vandringar kan leda till skador, invaliditet och även döden". Jag tittar på bergen, Ben Nevis,1344 m, Scafell Pike 978 m och Snowdon på 1085 m som ligger i Skottland, England och Whales verkar inte vara allt för avancerat men nu handlar det om en grupp och den är aldrig starkare än svagaste länken. Vi ska ta oss upp på alla toppar inom 24 timmar, inklusive all körtid mellan topparna. Yllet är nerpackat och "Born in the mountains" är med. Jag är redo!
I Peru på Machu Pichu fick jag många smeknamn, "sunshine hiker", "yellow pants", "chicken", "Swedish machine" och när jag sista dagen på Inkaleden, framme vid sun gate med utsikt över Machu Pichu, plockar fram en flaska väl kyld bubbel och 16 glas blev smeknamnet "The robot". Funderar vad jag ska hitta på den här gången.

Vet inte om jag litar på den här brittiske bergsguiden, han rekommenderar att ha med sig snickers och gelébjörnar!?!? på toppturerna. Jag får väl prova =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar