onsdag 27 november 2013

Mathimlen finns i Shanghai

Jag är inte fördomsfri och jag är skeptisk till håliväggenhak de första dagarna när jag reser och det beror mest på att jag är rädd att bli sjuk. Nu har jag aldrig blivit sjuk av mat och jag vet inte om det beror på att jag enligt mina brittiska vänner har en "constitution of an ox", typ stålmage, eftersom jag luktar, smakar och smaskar i mig det mesta från gatustånd. I Kina gjorde jag inte alltid det och det beror på flera anledningar:
1. Om jag vet att de exklusiva produkten som t.ex sjögurka är ett problem och helt utfiskat på flera ställen som Galapagos som jag besökt, där Kinesiska fartyg dammsugit havsbotten.

2. Jag ser inte vad jag skulle kunna äta på fågelhalsar, fågelklor eller nåt friterat okänt.

3. Är lite osäker på om jag verkligen vill ha torkade fiskprodukter som snacks.

4. Har svårt att tänka mig att äta något från ett spett som är gjorda av omsmälta PET-flaskor.

Men självklart finns det även favoriter, snacks som ser och är fantastiskt goda som saltugnsbakade vaktelägg. 10 kr för en låda....

Sticky rice kokta i palmblad, fantastiskt gott och med antingen en köttbit, kyckling, svamp eller grönsaker i mitten. Kostar några kronor och är yummy! 

Sen kommer vi till krabborna, vad är det med alla dessa levande krabbor som ligger i kylarna i varje butik på hela inrikesflygplatsen. Som smårätter på restaurangerna smakar de fantastiskt men att resa runt med levande krabbor ihopknutna i presentband i handbagaget förstår jag inte, känns sådär att se det.

Restaurangerna har galet många rätter och tanken är ju att man delar allt med sina egna ätpinnar även om man nu inte ens känner alla. Affärslunchen ser ut såhär.....

Ett absolut måste är däremot att äta Hot Pot och vi hittade Golden dish, bakom Jing'an tempel. Fantastiskt gott och fräscht! Bordstabletten är menyn och man beställer genom att kryssa i vilken buljong man vill ha i grytan och laga maten i. Sen väljer man, såser, grönsaker, nudlar, svampar, sallader, dumpings, kött etc. Man tillagar det själv och reglerar även temperaturen i grytan som är nersänkt i bordet. Hela bardisken har också platser för hotpots så det är ett trevligt ställe att äta själv på. Kalaset på bilden med 12 rätter kostar 140 kr för två, inklusive dryck. Mums!! 

Frukost på hotell har man ätit förut så vi tog oss ut tidigt en morgon, promenerade längs Bund och skulle in på Yuyuan Garden. På vägen dit passerar man Old Town där det finns restauranghus, man tar sin bricka, går längs med långa diskar med smårätter, plockar vad man vill ha och betalar på väg ut till borden. Soppan till vänster är ej stelnad tofusoppa, strösslad med gräslök och torkade hela småräkor. Fantastiskt gott även kl 9 på morgonen =)

På vissa restauranger tillagas maten av servitören och vi beställde två olika Hot Pots som servitören kom och tillagade, det märktes att det var viktigt vilken ordning man lägger i allt. När sista salladsbladen högst upp är lätt kokade i buljongen är allt perfekt. Yummy!! 


Vi gick på en nitlott också.......... En rekommenderad restaurang enligt Lonely Planet, Crystal Jade som visade sig ha hajfenssoppa på menyn. Fy faan, gå inte dit! I Kina får hajfenssoppa inte serveras på statliga tillställningar, det finns en debatt men det finns fortfarande på menyerna. Även Hiltons restauranger serverar hajfenssoppa...... Vidrigt! Lova att aldrig äta hajfenssoppa!! :€

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar