måndag 21 oktober 2013

St Petersburg med putsad fasad.....

En jobbvecka på landsbygden i Ryssland några timmars bilfärd utanför St Petersburg börjar med den här utsikten på motorvägen.
Vi blir upphämtade på flygplatsen och skjutsad några timmar längs med underbar utsikt förbi det ena monumentet efter det andra och givetvis välkomnar en stridsvagn oss slutligen.
På hotellet där ingen i personalen pratar engelska, tyska, franska eller spanska får Google translate användas för att registreringen och inteckningen ska kunna ske. Tyvärr tog jag inget foto på mitt rum men en kollega som knackade på konstaterade att jag fick porrummet i röda glittriga tyger och den röda heltäckningsmattan hade en fläck som såg ut som intorkad spya. Det är så jobbresandet är, glamour, glamour, glamour. I restaurangen fanns ingen engelsk meny, vilket oftast är ett bra tecken men ingen i personalen som kunde engelska gjorde det svårt. Vi helt enkelt frågade en man som åt middag med sina föräldrar om han kunde engelska. Och yes!! Vi lyckades beställa en massa goda rätter. En av kvällarna gick vi på promenad förbi Lenin....
Bakom Lenin fanns den okände soldatens grav från andra världskriget fylld med blommor.
Vi passerar ett antal kyrkor och barer på vägen och ett oändligt antal apotek.
Inte så hungriga då vi passerade denna....:/
Bland kvarteren finns vattenpumpar och på gårdarna finns utedass. Det är bara i lägenheter och moderna hus som det finns rinnande vatten. Som ryska kollegan säger så finns det bara två lägen på värmen i hyreshusen, "summer mode" och "winter mode" och justera får man göra genom att öppna fönstren. I samma ryska restaurang körde jag ett test, jag tog fyra av de billigaste rätterna på olika sidor och det var de godaste av dem alla!!! Efter avslutat jobba skjutsades vi tillbaka till St Petersburg och Crown Plaza****, 200 m från flygplatsen för ca 900 kr/natt inklusive frukost. De har även gratis shuttle bus ner till stadsmuseet. Vi passade på att åka intill St Petersburg längs Nievski Prospect och gick förbi "Church of spilled blood" där Tsar Alexander den II blev skjuten 1881.
Vi promenerade ner till de mäktiga valven med utsikt över Vinterpalatset, eller Hermitaget.
Storslaget! Allt är storslaget och Hermitaget med Extremt detaljerade rum är det mest fantastiska museet jag besökt, läs mer på www.saint-petersburg.com/palaces/winter-palace/
Bästa cityguiden för St Peterburg och de flesta städer i öst hittar du på www.inyourpocket.com Ett gratisex av cityguiden hittar du på hotell och restauranger i staden.

I citykartan finns diverse reklam för bl.a ............